In Interviews

Al actief in de autocross sinds zijn 17e en woonachtig in Limburg. Hij rijdt in de Sprint 1600 klasse en verwacht een spannende strijd in Koudum!

Hoe lang cross je al en hoe ben je er mee in aanraking gekomen?
Ik cross vanaf mijn 17e . Ik ben in aanraking gekomen met de cross door mijn vader, mijn vader heeft altijd speedway gereden, stockar f2 om precies te zijn. Pap stopte daarmee maar na enige tijd ging het toch weer kriebelen en reed hij voor de gein eens een autocross in Siebengewald (clubcross). Toen vroeg hij lijkt het je niet leuk ook eens te proberen. Eerst met een quad en later op mijn 17e de eerste keer in een jeugd auto. Dat beviel goed en had ook gelijk de smaak goed te pakken.

In welke klasse rijd je (met welke auto) en waarom deze klasse?

Ik rijd nu Sprint 1600 klasse. Klasse 7 & Klasse 8 bij het Masters Kampioenschap, Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het een geweldige competitieve klasse vindt, op hoog niveau en met veel strijd. En daar hou ik van!

Hoe ziet jullie team samenstelling er uit?

Ons team bestaat uit: Natuurlijk mijn vader en stiefmoeder die ook altijd aanwezig en gemotiveerd zijn! Mijn stiefmoeder verzorgd samen met oma het eten en drinken. Pap regelt heel veel op en rond de cross en is ook samen met mij bezig met de afstelling van de auto. Daarnaast heb ik een vriend van school die sindsdien altijd erbij is, helpt en sleutelt. zijn vriendin filmt elke wedstrijd. Mijn neef die bij mijn vader op kantoor werkt is er ook altijd bij! Hij regelt veel voor de facebook pagina en zorgt ervoor dat op de wedstrijd dag de auto elke start weer blinkend aan de start staat.

Hoe ga je naar de cross en met wat voor materiaal?
Ik rij met een aanhanger achter een BE vrachtwagentje naar de cross en mijn vader met fam rijdt altijd met zijn camper mee. Sinds dit seizoen hebben we een grote dichte schamel-wagen gebouwd waarin de crossauto staat en waarin we ook kunnen slapen en sleutelen.

Wat maakt jullie zo’n goed team?
Ik denk dat ons team zo goed is doordat niemand van ons het in zich heeft op te geven ook als het even niet mee zit willen we doorgaan en niet opgeven. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en iedereen doet dan ook waar hij of zij goed in is en ik denk wel dat dat de sleutel is naar succes. Verder is het belangrijk om samen te werken en plezier te hebben in de sport!

Hoe sta je er voor in het klassement?
AM Klasse 7 2e (na de crash van terwolde 5e) en AM Klasse 8 1ste (na de crash van terwolde 3e).

Hoe zijn de onderlinge verschillen in jou klasse?
De onderlinge verschillen in mijn klasse zijn klein en de concurrentie is dan ook groot. De top is breed in deze klasse en dat vind ik juist zo bijzonder. Ik denk dat de top 15 allemaal kunnen winnen. En zie het dan ook als een uitdaging.

Wat voor resultaten heb je eerder behaald en wat is je doel voor dit jaar?
Ik heb vorig jaar in mijn eerste echte jaar in de sprint 1600 het kampioenschap in klasse 7 gewonnen en een 2de plaats in het NK Autocross. Het doel voor dit jaar is om dit te proberen te evenaren, ik denk dat dat al moeilijk genoeg is. In ieder geval proberen om binnen de top 3 te blijven. Dat zou al geweldig zijn!

Hoe zorg je er voor dat je ieder jaar stappen maakt met de auto?
We proberen constant te verbeteren en te zoeken naar iets wat beter kan. Qua motor en auto denk ik dat we redelijk wel goed zitten en daarin zoeken we dan ook niet echt naar verbetering nog.

Wat zou je doen aan je auto als je een onbeperkt budget had?
Als ik een onbeperkt budget had dan zou ik allemaal nieuwe onderdelen op de auto monteren. En iemand inhuren om al het werk eraan te doen! Haha

Waar ben je het meest trots op?
Ik ben het meest trots op het team en de mensen om mij heen die meegaan en meehelpen elk crossweekend. Zonder deze gemotiveerde mensen zou ik niet staan waar ik nu sta.

Wat is jouw mooiste race geweest?
Ik denk ik de dat de winst van de Superfinale in AM Wijhe eind vorig jaar wel een hele mooie was. Na kampioen in klasse 7 te zijn geworden daarna de Superfinale gereden en vanaf achter met een mooie strijd naar voren geknokt en met 1 tiende verschil over de streep nog net de winst gepakt.

Wat zijn je favoriete omstandigheden?
Mijn favorieten omstandigheden.. Qua ondergrond denk ik toch wel een kleibaan en dan vind ik het ook niet erg als deze een beetje nat is. Ik heb vaak een beter gevoel op een (half) natte baan.

Wat gebeurt er met jou zodra de lichten gedoofd zijn?
Zodra de lichten gedoofd zijn dan ligt de focus alleen nog maar op alles wat er in de auto en op de baan gebeurd. Even helemaal weg van alles ik denk dan nergens anders meer aan.

Wat vind je van de ontwikkelingen in de autocross de laatste jaren?
Ik rij pas een paar jaar maar ik merk wel dat het populairder wordt door de media en voor publiek maar ook wat betreft deelnemers. Ik denk dat de autocross een sport is die heel sterk is gegroeid in korte tijd.

Wat zou je graag willen veranderen in de autocross sport als jij het voor het zeggen had?
Ik denk niet echt dat het een haalbaar iets is. Maar een groot minpunt aan de autocross vind ik in tegenstelling tot alle andere auto- en motorsporten is dat wij niet kunnen trainen en zo de auto beter kunnen afstellen.

Autocross neemt veel tijd, wat wordt er allemaal gedaan na afloop van een cross weekend?
Na afloop van een cross weekend word vooral als eerste zo snel mogelijk alles schoon gemaakt en uitgeruimd. Daarna ga ik de auto nakijken op eventuele gebreken. En er wordt al gelijk weer vooruit gekeken naar de aankomende wedstrijd en daar alles voor klaar gezet en gemaakt.

Waarom moeten mensen zeker komen naar de AM in Koudum?
Mensen moeten zeker komen kijken naar de AM Masters in Koudum omdat het een spectaculaire strijd beloofd te worden in alle klassen  en nu het kampioenschap vorm begint te krijgen wordt het spannender en spannender en Koudum is klei en dus snelheid en actie!