In Interviews

Geboren en getogen in het Friese Koudum, sinds zijn 18e actief in de autocross en autocrosser in hart en nieren.

Hoe lang cross je al en hoe ben je er mee in aanraking gekomen?
Vanaf m’n 18de cross ik al. We gingen altijd kijken bij de autocross in Bakhuizen en daar ben ik besmet met het virus. Ben begonnen met een platte kever 2L BMW. Daarna in de sprinter met dezelfde motor. Henk van het Hart heeft het frame voor mijn eerste sprinter toen gebouwd.

In welke klasse rijd je (met welke auto) en waarom deze klasse?
Ik rijd met de masters klasse 2 en 3, met een Honda Civic Type R. 2L Omdat ik graag met een honda wilde rijden en deze past het beste in die klasse.

Heb je beroepsmatig ook te maken met autosport of doe je in het dagelijkse leven iets heel anders?
Ik run een eigen autobedrijf. Wij doen onderhoud, verkoop en reparaties dus wel iets met auto’s maar geen autocross.

Hoe ziet jullie team samenstelling er uit?
We zijn altijd met een vaste groep maar niet officieel een vast team. Vrienden van mij rijden ook, we helpen elkaar maar ook andere vrienden die autocross mooi vinden komen helpen.

Hoe ga je naar de cross en met wat voor materiaal?
Bakwagen en een autoambulance. De spullen in de bakwagen en daar slaap ik ook in. De auto op de kar.

Hoe gaan jullie om met teleurstelling?
Op een sportieve manier opvatten. Het hoort er bij in de autosport en soms zit het erg tegen maar dat is dan niet anders.

Welke kampioenschappen rijd je en hoe sta je er nu voor?
Ik rijd alleen de Masters. Tot nu toe geen succes dit jaar. Twee wedstrijden achter mekaar problemen gehad. Dit weekend in Terwolde gaan we er weer voor.

Waarom deze kampioenschappen?
Met de Masters krijg je meer vrijheid wat betreft de opbouw daarmee bedoel ik motor en dergelijke. Dat vind ik een mooie uitdaging, Zo snel mogelijk maken.

Hoe zijn de onderlinge verschillen in jouw klasse?
De concurrentie is zwaar. In klasse 3 mag je ook met 4×4 rijden en ook met turbo. Klasse 3 is tot 3800 cc dus in deze klasse is het een hele uitdaging. De onderlinge verschillen in klasse 2 zijn kleiner dan de verschillen in klasse 3. Daar loopt alles meer uit een.

Wat voor resultaten heb je behaald en wat is je doel voor dit jaar?
Vorig jaar ben ik 4de en 5de geëindigd. Maar na de eerste twee wedstrijden van dit seizoen wordt het moeilijk om de top 5 weer te halen. Dit was eigenlijk wel mijn doel.

Hoe zorg je er voor dat je ieder jaar stappen maakt wat betreft motor en auto?
Je probeert ieder jaar wel wat te doen met gewicht van de auto. We zijn bezig met een nieuwe motor, schokdempers aanpassen. Nieuwe dingen uitvinden vind ik ook leuk maar dat gaat helaas ook wel eens mis.

Waar ben je het meest trots op?
Het meest trots ben ik op mijn mooie gezin en mijn bedrijf. Mijn vrouw en kinderen geven mij alle ruimte om autocross te doen en mijn vrouw zei nu genieten dus gewoon doen.

Wat is jouw mooiste race geweest?
Ik heb mooie herinneringen aan de crossen op Blauwhuis. Daar reed ik dan met de sprinter. Het was de begin tijd van mijn cross carrière en dat was toen de baan om te zijn. De dorpscrossen waar ik gewonnen heb in de regioklasse heb ik ook mooie herinneringen aan.

Wat zijn je favoriete omstandigheden?
Een harde droge klei baan. Dus zoals hier op Terwolde. De snelheden liggen hoog en daar geniet ik het meest van. Mijn auto is daar het meest geschikt voor.

Wat vindt je van de ontwikkelingen die de autocross door gemaakt heeft de laatste jaren?
De veiligheid is erg belangrijk dus de nieuwe regels wat betreft de auto’s en dergelijke vind ik heel begrijpelijk.

Wat zou je graag willen veranderen in de autocross sport als jij het voor het zeggen had?
Ik zou de Super finale wijzigen. Uitrekenen hoe ver de voorsprong precies moet zijn aan de hand van ronde tijden. Op deze manier heeft ieder klasse evenveel kans om te winnen en blijft het voor iedereen spannender.

Hoe ziet je voorbereiding er uit voor een cross weekend?
Ben veel avonden aan het sleutelen. Vooraf alles inladen en klaar maken gaat veel tijd in zitten.

Autocross neemt inderdaad veel tijd, wat wordt er allemaal gedaan na afloop van een cross weekend?
Ten eerste alles opruimen en schoonmaken. Als er veel schade is begint alles weer van voor af aan met uit elkaar halen en opbouwen. Dat betekent weer vele uurtjes doorbrengen in de schuur.

Wat houdt autocross volgens jou in?
Veel spanning en sensatie. Voor het publiek is het mooi als er veel gebeurd, spannende wedstrijden met hier en daar een crash. Het wedstrijd element is voor de meeste rijders het alles mooiste. Geeft een adrenaline kick.

Waarom moeten mensen zeker komen naar de AM in Koudum?
We gaan een mooie cross neerzetten. Vele toppers komen naar Koudum met veel variatie in auto’s, van jong tot oud. Het wordt gehouden op de NK baan van 2013 dus het wordt zeker erg mooi.