In Interviews

Hette van der Velde, Workumer rijschoolhouder gaat los op de cross!

Hette is woonachtig in Workum, getrouwd en heeft een zoontje van 3 jaar oud. Sinds 2009 is Hette betrokken bijde autocross en rijdt sinds 2016 zelf.

Hoe lang cross je al en hoe ben je er mee in aanraking gekomen?
Ik ben begonnen met crossen in 2016 en als je al sinds 2009 betrokken bij de autocross bent, gaat het bloed alleen maar meer stromen om zelf eens te crossen. Ik ben in aanraking gekomen met autocross door ene J. Heeres uit Hindeloopen die op dat moment zeer fanatiek begonnen was met een nieuw project, namelijk de keverklasse. Kwam hem tegen in de kroeg in Workum op een donderdagavond en meteen die zaterdags mee gegaan naar de cross in Kollum. Eenmaal weer terug in Workum was ik meteen verkocht. Autocross is een apart iets, je houdt ervan of je vindt het helemaal niks, meestal is het ook moeilijk uit te leggen waarom het zo machtig is. Autocrossers hebben een passie voor gezelligheid en ronkende motoren.

In welke klasse rijd je (met welke auto) en waarom deze klasse?
Ik rij mee in klasse 2 en klasse 3 in een Astra F met een c20xe motor met gasklephuizen en een klauwbak er achter. Ik heb gekozen voor deze klassen omdat ik 0 ervaring heb in crossen en de opstap om in de autocross te komen redelijk binnen budget ligt.

Heb je beroepsmatig ook te maken met autosport of doe je in het dagelijkse leven iets heel anders?
Beroepsmatig niet maar ik ga dagelijks wel om met rijervaringen op de weg omdat ik rijinstructeur ben van beroep zowel met de B categorie (auto) en BE categorie (auto met aanhanger).

Hoe ziet jullie team samenstelling er uit?
Het team waar wij mee crossen heet “Team Jacob Heeres” en in het team gaat het ook als eerste om de prestaties van jJcob met zijn sprint 2liter tijdens de Masters en NK’s. Dus ik heb zelf geen team maar we zijn samen een Team en op die manier kan ik met mijn crossauto mee tijdens de Masters.

Hoe ga je naar de cross en met wat voor materiaal?
Als Team gaan we met een grote personenbus van 15 meter lang naar de cross die is omgebouwd tot grote camper waarin 8 personen kunnen slapen. Ikzelf rij de ene x met een truck en aanhanger en de andere x met alleen de truck er achteraan.

Wat maakt jullie zo’n goed team?
Dat is niet zo moeilijk om te antwoorden, We zijn een “TEAM”, dat is het belangrijkste onderdeel tot succes! Je moet met elkaar kennen, ideeën kunnen geven en meningen kunnen accepteren. Ik doe echt voor mijn plezier mee en als ik af en toe een succesje mag halen is dat helemaal top! Maar het draait om team Jacob Heeres om successen te boeken met de sprinter 2 liter van Jacob.

Hoe zijn de onderlinge verschillen in jou klasse? Is de concurrentie zwaar?
Die zijn wel groot, hoe meer je investeert hoe beter materiaal je hebt des te meer kans dat je vooraan komt te rijden. Maar dat boeit me niet zo heel veel. Je moet plezier hebben en wat je daar aan uitgeeft heb jezelf in de hand.

Hoe zorg je er voor dat je ieder jaar stappen maakt wat betreft motor en auto?
Ideeën opdoen van andere crossers en dan sponsoren proberen te vinden die je willen helpen met investeren in nieuw materiaal. Dat kan motorisch zijn maar het kan ook casco technisch, het kan van alles zijn.

Waar ben je het meest trots op?
Op het Team Jacob Heeres omdat we veel succes hebben bereikt en iedereen meteen voor je klaar staat als je problemen met je crossauto hebt.

Wat is jouw mooiste race geweest?
Hoogkerk regiocross van de DAC in 2017. Mijn eerste wedstrijd in de auto waar ik nu mee rij. Ik werd 3e in klasse 2.

Wat gebeurd er met jou zodra de lichten gedoofd zijn?
Een adrenaline kick in je lichaam dat je weer los mag en proberen om zo hard mogelijk te gaan.

Wat vind je van de ontwikkelingen die de autocross door gemaakt heeft de laatste jaren?
De ontwikkelingen gaan zeer snel de afgelopen jaren en zijn erg vindingrijk en het einde is nog lang niet in zicht. Van jetski motoren in een sprinter tot banden gemaakt op American racers. De autocross staat nooit stil net zo als in de andere autosportwerelden.

Wat zou je graag willen veranderen in de autocross sport als jij het voor het zeggen had?
Dat je een herkansing krijgt bij een valse start. Als er 1 vals is, wordt die na de race als laatste in de uitslag gezet. Ik vind dat je een 2e kans moet kunnen krijgen en de spanning word daardoor nog leuker en groter. Ze moeten gewoon het systeem overnemen net zoals bij schaatsen, 1x vals en opnieuw starten en wie daarna weer vals is wordt dan als laatste in de uitslag geplaatst.

Autocross neemt veel tijd, wat wordt er allemaal gedaan na afloop van een cross weekend?
Heel simpel opruimen van de bus en schoonmaken van de crossauto’s en de bus! En je hoopt dat het dan goed weer is geweest want met regen in een crossweekend hebben we 2x zoveel schoonmaakwerk.

Voor de mensen die niet bekend zijn met autocross, Wat houdt het in?
Ik kan alleen maar zeggen kom eens een keer kijken en loop om de baan heen, door het rennerskwartier en kijk je ogen uit! Uitleggen is moeilijk, je moet het echt ervaren en je kan alles aan iedereen vragen in een rennerskwartier wat je wil weten! Ieder team is zeer gastvrij en verteld graag aan nieuwe bezoekers hoe en wat!

Waarom moeten mensen zeker komen naar de AM in koudum?
Het is 1 groot spektakel weekend voor jong en oud! En het is een sport waarbij je bij elk team kan kijken in de tent wat ze doen waar ze mee rijden enz…..

Komt allen en zoek de coureurs op die in deze krant staan en ze leggen je alles uit over autocross