In Interviews

Jacob Heeres, klaar voor zijn thuiswedstrijd

Woonachtig in Hylpen, 35 jaar en heeft het crossen met de paplepel ingegoten gekregen. Is al 2 keer kampioen geweest en strijdt om een 3e NK titel in de Sprint 2000 klasse.

Hoe lang cross je al en hoe ben je er mee in aanraking gekomen?
Ik ben begonnen met autocross toen ik 18 jaar was. Ik ben er in aanraking mee gekomen omdat mijn vader vroeger ook altijd aan autocross deed en heb ik het stokje van hem overgenomen. Je kunt wel zeggen dat het er met paplepel in gegoten is!

In welke klasse rij je (met welke auto) en waarom deze klasse?
Wij rijden in de sprint 2000 klasse. We rijden met een A&P frame met een Ford Duratec motor. Deze klasse rijden we omdat het een zeer competitieve klasse is.

Heb je beroepsmatig ook te maken met autosport of doe je in het dagelijkse leven iets heel anders?
Wij hebben een autobedrijf, dus niet direct iets te maken met autosport maar we zijn wel gedreven door de techniek.

Hoe ziet jullie team samenstelling er uit?
Wij zijn met een team van ongeveer 12 personen en ieder heeft zijn eigen taak en specialiteit. Maar qua techniek en wat de auto betreft doe ik alles samen met Jeroen Kroondijk, die is bijna elke avond bij ons in het hok te vinden.

Hoe ga je naar de cross en met wat voor materiaal?
Wij reizen alle crossen af met een grote touringcar, deze hebben we met hele team opgebouwd en is dan ook van alle gemakken voorzien.

Wat maakt jullie zo’n goed team?
Ik denk dat ons team goed is omdat iedereen goed zijn ding kan doen en ook aan de coureur goeie feedback kan geven, we laten niks aan het toeval over.

Welke kampioenschappen rijd je en hoe sta je er voor in het klassement?
Ons hoofddoel is het Nederlands Kampioenschap, maar daarnaast rijden wij ook sommige master wedstrijden. In het Nederlands Kampioenschap hebben we dit jaar al twee overwinningen neergezet en een 5de plaats, dit zet ons nu op een tweede plaats in het kampioenschap.

Waarom deze kampioenschappen?
Omdat het competitie hier het grootst is.

Hoe zijn de onderlinge verschillen in jouw klasse? Is de concurrentie zwaar?
De concurrentie is zeer zwaar er zijn wel 15 rijders die een wedstrijd kunnen winnen en hun materiaal zeer goed voor elkaar hebben, dus je kunt echt geen steek laten vallen.

Je hebt al meerdere malen goede prestaties neer gezet in de sprint 2000, waardoor blijft deze klasse een uitdaging voor jou?
Het is wel moeilijk om gedreven te blijven omdat je jezelf altijd wil overtreffen en dit is lastig, de teleurstelling is dan vaak ook extra groot als dat niet lukt. Maar omdat de concurrentie zo groot is, is het niet eenvoudig om boven aan te blijven staan en dat is dan ook de uitdaging om de concurrentie een stap voor te zijn. We zijn twee keer Nederlands Kampioen geweest in 2014 en 2015 en we zouden er graag nog een derde bij willen schrijven.

Hoe zorg je er voor dat je ieder jaar stappen maakt met de auto?
Jeroen en zitten vaak avonden te brainstormen en de wedstrijd door te nemen en maken dan ideeën over waar het beter kan en de ene keer pakt het goed uit en de andere keer niet…en zo is de sport ook.

Wat zou je doen aan je auto als je een onbeperkt budget had?
Er zijn natuurlijk heel veel dingen wat beter en anders kan maar zolang we met de top mee kunnen doen moeten we met de techniek meegaan.

Waar ben je het meest trots op?
op ons twee behaalde kampioenschappen ben ik wel het meest trots..maar onze eerste overwinning in 2015 op de NK in Pieterzijl staat mij ook nog heel goed bij.

Wat is jouw mooiste race geweest?
Dat is dan ook de NK wedstrijd in Pieterzijl waar wij onze eerste NK winst hadden. Ik stond daar als eerste in de Finale maar had een slechte start en kwam als derde uit de eerste Bocht. Toch heb ik me weer naar voren gevochten met mooie inhaal acties, dit was een zeer speciale overwinning voor ons.

Wat zijn je favoriete omstandigheden?
Een kleibaan die niet al te hard is en waar veel grip ligt, dan past onze auto en coureur het best.

Wat gebeurt er met jou zodra de lichten gedoofd zijn?
Voordat de lichten uit gaan bedenk ik altijd goed wat er kan gebeuren en waar ik op moet passen, ik hou m’n hoofd er altijd wel goed bij en neem niet vaak grote risico’s.

Wat vind je van de ontwikkelingen die de autocross door gemaakt heeft de laatste jaren?
Ik denk dat de autocross op het moment goed bezig is met reclame en televisie. Als je de afgelopen wedstrijden zag hoeveel publiek er langs de baan staan dan wordt de sport steeds populairder.

Wat zou je graag willen veranderen in de autocross sport als jij het voor het zeggen had?
Voor iedereen betaalbaarder maken, het is tegenwoordig voor de normale man financieel niet meer te doen om met een normaal budget vooraan mee te doen.

Waarom moeten mensen zeker komen naar de AM in Koudum?
De autocross in Koudum wordt een zeer mooi weekend, er komen veel coureurs uit de buurt die de mensen niet vaak zien rijden. Het is een mooi moment om de rijders van dichtbij te kunnen bekijken en te zien hoe de rijders zo’n crossweekend invullen. Er komen hier veel rijders uit heel Nederland, Duitsland en België en de competitie is zeer sterk. Wij zullen ons best doen om hier op onze thuiscross een goed resultaat neer te zetten!