In Interviews

Seppe is woonachtig Baarle Nassau, 26 jaar oud en strijdt mee in de 2e klasse. En Autocross Masters Koudum staat op zijn lijstje om te gaan winnen…

Hoe lang cross je al en hoe ben je er mee in aanraking gekomen?
Ik ben begonnen in de junioren. Ik was toen een jaar of 15. Daarvoor heb ik trekkertrek gedaan. Mijn vader deed aan autocross. Met Pasen is er altijd autocross in Baarle Nassau en daar ben ik een beetje begonnen. Later moest ik kiezen en met autocross rijd je vaker op 1 dag dan met trekkertrek en de directe strijd met anderen sprak mij ook meer aan.

In welke klasse rijd je en waarom deze klasse?
Ik rijd met een Toyota MR2 in klasse 2. Dit jaar geen twee klassen want dat was toch wel erg druk. Deze klasse vind ik echt een uitdaging en dat gevoel heb ik niet met een sprinter of ander crossauto.

Heb je beroepsmatig ook te maken met autosport?
Ik het dagelijkse leven doe ik heel iets anders ik werk bij een loonbedrijf. Dat doe ik al een jaar of 5.

Hoe ziet jullie team samenstelling er uit?
Ik rij zelf en een vriend van mij rijdt, Kevin Damen. Wij helpen elkaar altijd maar hij mij iets meer dan ik hem want hij heeft meer kennis dan ik. Mijn vader is heel technisch en mijn broer helpt waar die kan. Olga neemt de catering altijd op zich, zij en haar man zijn altijd samen mee. Olga haar man helpt ons door de weeks ook altijd. Verder zijn er natuurlijk altijd nog vrienden en familie bij.

Wat maakt jullie zo’n goed team?
We zijn goed op elkaar ingespeeld en iedereen weet wat die moet doen. Iedereen is creatief en we geven niet snel op. Met Terwolde hebben we nog voor de finale de bak gewisseld en goed werk van het team.

Welke kampioenschappen rij je en hoe sta je ervoor in het klassement?
Ik rijd Masters en sta er na Terwolde beter voor want in Pieterzijl had ik een lekke band. In Kortemark heb ik goede zaken gedaan want die won ik. Terwolde ben ik van de laatste plek naar de 2de plek gereden. Ik sta nu 3de in het klassement. Nks rijd ik ook maar daar gaan we het niet over hebben, alleen maar nog pech tot nu toe. Iedere keer de bak weer stuk.

Hoe zijn de onderlinge verschillen in jou klasse? Is de concurrentie zwaar?
Met de start zijn wij sneller want wij rijden met achter aangedreven auto’s. Maar alles komt steeds dichter bij elkaar. Het wordt steeds spannender. We moeten er zeker voor rijden.

Hoe zorg je er voor dat je ieder jaar stappen maakt wat betreft motor en auto?
Ieder jaar door ontwikkelen en kijken of we nog stappen kunnen maken. Dit jaar vooral gericht op de bak maar ook met de motor bezig geweest. Deze motor rijden we nu niet mee. De vering hebben we al een aantal jaren hetzelfde. We rijden met Reigers omdat het echt goed ontwikkelde schokdempers zijn en de service op de cross is ook super. De concurrentie zit ook zeker niet stil.

Waar ben je het meest trots op?
Vorig jaar mijn debuut in het NK ben ik wel heel trots op. Heb het goed gedaan en petje af voor ons team.

Wat is jouw mooiste race geweest?
Terwolde 2017 heb ik de finale meerdere malen terug gekeken. Deze race was wat strijd betreft zo spannend. We waren steeds aan het wisselen en echt strijden voor de eerste plaats. Uiteindelijk won ik de finale.

Wat gebeurd er met je zodra de lichten gedoofd zijn?
Ik ben heel gefocust en zodra de lichten uit zijn natuurlijk vol gas en goed kijken waar de concurrentie gaat. Bepalen waar en hoe je de eerste bocht in gaat.

Wat maakt autocross zo mooi dat het als een virus in je zit?
Leuke weekenden met mooie mensen om me heen. Spannende wedstrijden en iedere keer weer strijden voor die 1ste plaats.

Wat zijn je favoriete omstandigheden?
Het mag lekker weer zijn maar hoeft niet bloedheet. Ik kom uit het zand maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de klei. Pieterzijl ligt altijd een mooie baan.

Wat vind je van de ontwikkelingen die de autocross door gemaakt heeft de laatste jaren?
Ik vind dat alles steeds harder en sneller gaat. De NKs komen altijd op tv. De masters doet ook echt veel om alles te promoten. En de veiligheid regels? De KNAF kooi snap ik, moet wel veilig maar niet altijd moeilijk doen over kleine dingen. Stoelen en gordels zijn wel heel belangrijk vind ik.

Wat zou je graag willen veranderen in de autocross sport als jij het voor het zeggen had?
Er zijn niet echt dingen waar ik het niet mee eens ben. Ik vind het oude systeem met manches en tijdstrainingen een leuker systeem dan het huidige.

Autocross neemt veel tijd, wat wordt er allemaal gedaan na afloop van een cross weekend?
Vroeger zo snel mogelijk naar huis en naar het café als het nog de moeite was. Maar tegenwoordig ruimen we vast al wat spullen op. Dan nog een biertje en in de avonden maken wij de auto schoon. Als er iets stuk is gegaan wil mijn vader het liefst meteen weten wat er is. Zo nieuwsgierig is hij, maar normaal gesproken doen we dat niet gelijk dezelfde avond nog.

Wat houdt autocross in?
Iemand die het nog nooit gezien heeft en vooral op hoger niveau niet is moeilijk uit te leggen. Tot ze een keer mee gaan. Mijn vrienden weten er ook niet veel van en begrijpen het pas iets als ze een keer mee zijn geweest.

Waarom moeten mensen zeker komen naar de AM in koudum?
Omdat ik die ga winnen….. haha… Spektakel en strijd… Snelheid….

Aanvulling redactie: Daar denkt Willem Folkerts anders over!