In Interviews

Uit het zuiden van het land, Peel en Maas, komt het HTB team met maar liefst 5 rijders.

Zijn jullie al lang actief in de autocross en hoe zijn jullie in aanraking gekomen met deze tact van autosport?
Het HTB team wat voorheen Praxis Autocross team heette is al sinds 1983 actief in de autocross wereld, dus onze kids zijn via hun vaders in aanmerking gekomen met deze tak van sport. Het is hun letterlijk met de paplepel ingegoten….

In welke klassen zijn jullie actief en waarom is de keuze gevallen voor deze klassen?
Dave heeft eerst gereden in een Divisie V auto waarna hij over gestapt is naar de Sprint 2000 nadat zijn vader hiermee gestopt was. Hij heeft altijd graag met een sprinter willen rijden. Dave rijdt met een sprint 2000, Jari met een sprint 1600 en Lucas en Fabienne met een junior auto

Welke kampioenschappen rijden jullie en hoe staan jullie ervoor in het klassement?
We rijden dit jaar het EUROL VEKA NK kampioenschap maar ook zeker alle wedstrijden van het Autocross Masters kampioenschap en we gaan voor minimaal 1 persoon in de top 3 en 2 rijders in de top 10 van beide kampioenschappen.

Is de concurrentie heftig?
De concurrentie in welke klasse dan ook is heel erg hoog, je kunt vooraf echt geen uitspraak doen over een eventueel uitslag van een wedstrijd, een overwinning in de auto cross is van meerdere factoren afhankelijk.

Wat zijn jullie doelen en toekomstplannen in de autocross?
We rijden jaar voor jaar en zijn niet met het volgende jaar bezig, maar eerst kijken dat we dit jaar goed afsluiten!

Hoe zorgen jullie er voor dat er ieder jaar stappen en vooruitgang wordt geboekt wat betreft auto’s en motoren?
We zijn het hele jaar bezig met onze hobby en zien altijd verbeter punten waarbij sommige te verwezenlijken zijn maar sommige ook niet vanwege ons budget.

Over het budget gesproken… Jaren terug kon bijna iedereen aan autocross doen. Wat vinden jullie van de ontwikkeling dat het budget steeds groter moet i.v.m. veiligheid en om goed mee te kunnen komen?
In iedere tak van sport is budget belangrijk. Voor ons zit ook een plafond hierin. Echter met Autocross kun je geen overwinning “kopen” je bent afhankelijk van diverse factoren.

Wat vinden jullie van de ontwikkelingen die de autocross door gemaakt heeft de laatste jaren?
Deze zijn zeer positief maar dienen ook terug gezien te gaan worden in de banen, helaas zien niet alle organisatoren dit ook zo, ons advies in deze is dan ook maak banen breed genoeg en lang genoeg zodat er op meerdere lijnen gereden kan worden zonder dat men elkaar hoeft te raken.

Wat vinden jullie van een AM in Koudum en hebben jullie al eens eerder in Koudum gestreden?
Ja maar dat is alweer een heel aantal jaren geleden…. Dus nu afwachten hoe we daar gaan presenteren.

Voor de mensen die niet bekend zijn met autocross, wat houdt het voor jullie in en wat is een goede reden om naar de AM in Koudum te komen?
Autocross is een virus wat je oploopt en je niet meer kwijt raakt, daarnaast is het rijden op harde kleibanen altijd de moeite waard om hiervoor de nodige kilometers te rijden met al onze vervoersmiddelen. Ieder teamlid waardeert deze banen ook heel erg!